lördag 4 augusti 2012

"Kan jag få se på biljetten?”







Han har en outskriven biljett
en enkel resa mot mål
för alla en gång förutbestämt

Igenom fönstret han sett glida
så många platser, långa sträckor
ingenstans han kunnat stanna

Tåget har bara något saktat in
låtit honom sörja eller njuta
vad som där fanns att beskåda

I korsprydda resebyrån ovandär
är olönsamt att lott beklaga;
den resan går ej att boka om


Hrmn 4 augusti 2012

N.B. Bilden visar en del av korfönstret i Sollentuna Centrums kyrka, Turebergskyrkan. Foto: HG

3 kommentarer:

  1. http://youtu.be/BC9mR4eh1xk

    SvaraRadera
  2. Vi i Solna, hagalund.Har vi 56 spår i bredd att välja på i mellan för att rasta och fonera!? (lika många som mitt födelse år in på nitton hundra talet)! Det var där min morfar blev frälst, å ¨på den vägen är jag, på väg också, vad det tycks. Kanske det inte är så långt till himelen i alla fall?

    SvaraRadera
  3. Min farfar var byrådirektör i järnvägsstyrelsen och grundade järnvägsanställdas stödförening för änkor och deras barn, "Gör Gott". Han visade mig som tioåring SJ:s grafiska tidtabeller med linjer i stället för siffror utmed en x/y graph där stationerna stod på ena axeln och tidsskalan på den andra. Min första kontakt med den slags matte överhuvudtaget.

    SvaraRadera